Kata-kata hikmah


PROF.DR HAMKA,

“PELUANG YANG BESAR ITU DATANG SECARA TIBA-TIBA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG DISAAT KITA KESEMPITAN ATAU KESUSAHAN. NILAILAH PELUANG ITU DENGAN SECARA BIJAKSANA. REBUTLAH PELUANG YANG BESAR ITU, KERANA PELUANG YANG BESAR ITU BOLEH BERLALU DENGAN TIBA-TIBA. JANGAN JADIKAN SERIBU ALASAN UNTUK TIDAK MEREBUT PELUANG YANG BESAR ITU!”
Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda "Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan).

- Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal.


To save your family, buy GOLD
To help the nation, keep GOLD
To follow your religion, use GOLD


- Mr Louis Ng, Chairman, Public Gold


Save in GOLD, before it is too late

- Dr Umar Ibrahim Vadillo, Founding President, WITO

JANGAN MERUGIKAN MASA ANDA...MASA ITU EMAS...EMAS ITU BERHARGA UNTUK ANDA...

LIVE SPOT PRICES

LONDON FIX

MASA ITU EMAS

PENTING UNTUK ANDA...!!!

SETIAP 20 MINIT HARGA EMAS PUBLIC GOLD, PUBLIC DINAR, PUBLIC SILVER & PUBLIC JEWELLERY AKAN BERUBAH.

24 hour GOLD Spot Price

HARGA EMAS PUBLIC GOLD ( 999.9 ) TERKINI

HARGA EMAS PUBLIC GOLD ( 999.9 ) TERKINI

HARGA EMAS PUBLIC DINAR ( 916 ) TERKINI

HARGA EMAS PUBLIC DINAR ( 916 ) TERKINI

HARGA PUBLIC JEWELLERY TERKINI

HARGA PUBLIC JEWELLERY TERKINI

Public Jewellery

24 hour SILVER Spot Price

HARGA PERAK PUBLIC SILVER TERKINI

HARGA PERAK PUBLIC SILVER TERKINI

Tuesday, October 5, 2010

Kadar inflasi meningkat 2.1 peratus pada bulan Ogos 2010

KUALA LUMPUR 30 Sept. – Inflasi, seperti yang diukur oleh Indeks Harga Pengguna (IHP), meningkat sebanyak 2.1 peratus pada kadar tahunan dalam bulan Ogos.

Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kenaikan harga dalam kategori makanan dan minuman tanpa alkohol dan pengangkutan, kata Bank Negara dalam satu kenyataan hari ini.

Kenaikan harga pengangkutan mencerminkan kesan sepenuhnya daripada pelarasan harga runcit petrol dan diesel pada pertengahan bulan Julai, berikutan langkah pengurangan subsidi oleh kerajaan. – Bernama

APA ITU INFLASI?
Inflasi adalah sesuatu keadaan ekonomi di i berlaku kenaikan harga (kebanyakan gan don perkhidmatan) yang berterusan.

APAKAH PUNCA INFLASI?

1. Inflasi Tarikan Permintaan
Berlaku apabila bekalan barangan dan erkhidmatan fidak mencukupi untuk memenuhi permintaan. la berpunca daripada pertambahan permintaan acara tiba-tiba dalam jangkamasa pendek. Pengeluar kesuntukan masa untuk menambah pengeluaran bagi memenuhi permintaan. Peniaga pula mengambil kesempatan untuk memperolehi keuntungan yang lebih.

2. Inflasi Tolakan Kos
Berlaku apabila kos pengeluaran meningkat. Pengeluar akan memindahkan kos yang ditanggungnya kepada pengguna dengan menaikkan harga barangan atau perkhidmatan untuk mengekalkan keuntungan.

3. Inflasi Bekalan Wang
Berlaku apabila bekalan wang meningkat melebihi bekalan barangan atau perkhidmatan dalam pasaran. Inflasi ini biasanya berlaku semasa peperangan. Wang yang banyak dicetak untuk membiayai perbelanjaan peperangan. Wang yang akhirnya menyebabkan inflasi. Oleh itu adalah penting untuk mempastikan peningkatan bekalan wang pada tahap tertentu bersesuaian dengan barangan don perkhidmatan yang ada di pasaran setiap masa.

4. Inflasi Pentadbiran Harga
Berlaku apabila hanya terdapat sebuah syarikat (monopoli) atau sebilangan kecil syarikat (oligopoll) yang membekalkan barangan atau perkhidmatan, pengeluar biasanya mempunyai kuasa untuk menentukan harga. Jika pengeluar menggunakan kuasa itu, harga akan meningkat. Pengguna tidak mempunyai pilihan dan terpaksa membeli pada paras harga yang ditentukan oleh pengeluar atau pembekal. Pengeluar atau pembekal berkemungkinan akan menaikkan harga barangan atau perkhidmatan untuk menikmati keuntungan yang lebih besar sama ada kos meningkat atau tidak. Harga sedemikian dipanggil harga pentadbiran,

5. Inflasi Yang Diimport
Faktor-faktor luar negara juga boleh menyebabkon inflasi. Apabila kos bahanbahan mentah, barang siap atau perkhidmatan yang dilmport dari luar negara meningkat, ia akan menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan di pasaran tempatan meningkat tanpa mudah disedari. Kenaikan harga barangan import boleh berlaku secara langsung iaitu inflasi yang berlaku di negara pengeksport atau ticlak langsung melalui perubahan kadar pertukaran wang asing yang memihak kepada negara pengeksport.

Persoalannya di sini, so what? What does inflation effect to me?

  • Kuasa beli semakin rendah. 5 tahun yang lepas, duit kertas RM10 mungkin boleh membeli beberapa jenis barangan keperluan. Tapi sekarang, kuasa beli RM10 tidak mungkin dapat menyamai jumlah barangan seperti 5 tahun lepas. e.g dulu kalau ikut cerita ibu bapa saya, kalau zaman diorang sekolah dulu, bawak 50 sen dah di kira mewah. Sekarang? habuk pun tak lepas kot...
  • Harga barangan semakin meningkat. Dulu petrol brapa ringgit seliter? Sekarang? Dulu beras sekilo brapa ringgit? Sekarang? Dulu nasi lemak telur peniaga bagi sebiji.. Sekarang suku kerat sahaja...


So, begitu juga kesannya kepada simpanan kita. Kalau lah kadar inflasi meningkat 2.1% pada bulan Ogos yang lepas. Kalau di tolak dengan pembahagian Dividen ASB katakanlah 8%.. Jumlah bersih yang kita dapat setelah ditolak dengan peningkatan kadar inflasi adalah 6% sahaja…

So saya nak story satu tamsilan yang paling senang anda nak faham:



Perbezaan simpan dalam wang tunai & emas

Saya ada RM5,000 tunai. Saya ada dua option sama ada nak simpan dalam ASB or Fixed Deposit ataupun dalam bentuk emas. Setelah 5 tahun kita lihat apa yang terjadi…

Situasi 1: Simpan RM5,000 dalam ASB atau Fixed Deposit

Setelah 5 tahun, anggaran kasar dividen yang saya peroleh adalah (RM5,000 x [7% x 5 tahun]) = RM6,750.00.. Tapi masa tersebut kuasa beli dengan RM6,750.00 tidak lah sama lagi seperti tahun sebelumnya.. Most probably tak membantu banyak.. Maybe 5 tahun lepas dengan RM10 dapat beli 5 ekor ikan terubok saiz kecil, tapi tahun ini cuma dapat beli 2 ekor sahaja.. who knows?

Situasi 2: Simpan RM5,000 tukar dalam bentuk jongkong emas

Kalau dikira secara kasar kita beli dengan RM5,000, kita akan dapat emas seberat 30 gram. Akan tetapi setelah 5 tahun, nilai emas tersebut akan meningkat dengan sendirinya. Berdasarkan prestasi kadar kenaikan harga emas, secara purata adalah sebanyak 20-30% setahun. Anggaran nilainya adalah RM5,000 x[20% x 5 tahun] = RM10,000.






Kesan Inflasi

Sudah pasti pada 5 tahun akan datang kuasa beli tidak akan hilang, kerana emas kita tadi kalau ditukar kembali kepada bentuk cash sudah mencapai RM10,000. Cukup kot untuk masa tu =) jika para pembaca tidak lagi faham akan masalah inflasi ini, 2 link untuk para pembaca melihat….

http://www.youtube.com/watch?v=t_LWQQrpSc4

http://www.youtube.com/watch?v=P–8YH6SkQc

So, diharap penerangan yang sangat simple ini membantu anda memahami kenapa pentingnya menukarkan rizab simpanan peribadi kita ke dlm bentuk jongkong emas. Isu yang timbul sekiranya simpan dlm bentuk emas adalah takut hilang bukan? Jangan risau, di seluruh Malaysia ada cawangan bank-bank yang menawarkan Safe Deposit Box. Salah satunya adalah yang disediakan oleh pihak Public Fine Gold International dibawah anak syarikatnya iaitu Public Safe


http://www.publicsafe.com.my/home.html

No comments:

Post a Comment

VIDEO